quinta-feira, 6 de junho de 2013

O Som Ao Redor por John Powers, crítico da Vogue.

VOGUE Film & TV

Microcosms: Little White Lies and Neighboring Sounds



 Gustavo Jahn and Irma Brown in Neighboring Sound


“Brazil is not a serious country,” Charles de Gaulle once said, and though he wasn’t right, you can’t blame him for thinking so. After all, most of what we know about this huge, populous land is either cheerfully carnal—from samba schools and soccer to the Girl from Ipanema—or else terrifyingly bleak, like those scenes in such moves as City of God where little kids in the favelas gun each other down.

Of course, beyond the mythology, there’s also the real Brazil. And it, like China, has enjoyed a long economic boom that has pushed millions into the middle class. It’s this modernizing, increasingly prosperous Brazil that we get in Neighboring Sounds, the internationally acclaimed debut feature by Kleber Mendonça Filho. Sly, funny, and deeply unsettling, this isn’t merely the best new movie I’ve seen this year, it may well be the best Brazilian movie since the 1970s.

Neighboring Sounds takes place in Mendonça’s home city of Recife, more precisely on a middle-class street by the sea where the last remaining family houses are being replaced by concrete high-rises filled with plasma TVs, kids studying Mandarin, and couples making love, sometimes illicitly. Ruling the roost is Francisco (W. J. Solha), a white-bearded, seemingly affable patrón who owns most of the neighborhood with money from the family’s sugar plantation. Francisco’s properties contain a wide range of people. There are his two grandsons, hangdog João (Gustavo Jahn), who glumly sells real estate, and sociopathic Dinho (Yuri Holanda), who looks like Ryan Phillippe but has the soul of Joe Pesci. There’s stay-at-home mom Bia (Maeve Jinkings) who gets stoned and kinky when her kids are at school. And, out on the street, there’s a team of security guards led by Clodoaldo (Irandhir Santos), an ambiguous fellow who protects the residents from terrors that seem more imagined than real.

Like a low-key Robert Altman picture or maybe an HBO series by Luis Buñuel, the movie sucks you in with interweaving characters whose behavior—be it drugging a barking dog, arguing over firing a night watchman, or simply mopping the floor—gradually reveals a larger pattern of social meaning. In the process, Mendonça offers us a CAT scan of twenty-first century Brazil, in which a sleek new world appears to be rising yet the worm-eaten old values live on within it.

A máquina de lavar pós Kleber Mendonça Filho

Ilustração de João Solimeu para tema de cartaz do filme O Som ao Redor. Muito criativa!

 



Algumas considerações sobre O Som ao Redor.

 
Assistam. É um filme denso e muito artístico, que retrata a classe média brasileira, mais particularmente do nordeste do país. 

O 'som ao redor' dos personagens é o som da construção civil, dos automóveis, das pessoas, dos animais e tudo o que cerca os dilemas mais atuais de uma população cada vez mais restrita à verticalização, numa cidade que não para, só cresce, e o de cima sobe e o de baixo desce


Esse som ressoa com ecos da atividade sucroalcoleira arcaica, baseada na mão de obra escrava, e o alto preço pago pela classe média emergente de hoje, advindo de uma abolição mal planejada, que se reflete na ausência de perspectivas para o negro marginalizado. 

É um filme onde vários sons e histórias se encontram, na maioria das vezes, sem qualquer harmonia. Num Recife claustrofóbico, a sociedade recorre à força (das próprias mãos), para resolver suas questões. E assim, na perpétua omissão do Estado, as pessoas seguem tentando se suportar, na expectativa de que algum acontecimento venha mudar toda a monotonia dos fatos.


No conflito entre o velho (dos engenhos decadentes e dos capatazes) e o novo (das TVs de plasma e dos vigilantes de rua), entre a herança de berço e a ascensão social, o mandarim vai se impondo ao mundo, lentamente mas firmemente.

 
Em algumas tomadas, a herança escravocrata se revela nos mínimos detalhes: crianças criadas por aias, empregados que são recebidos pela porta dos fundos ou destratados publicamente, e a recorrente paranóia dos escravos revoltosos invadindo a Casa Grande. 

 
Enfim, uma profunda reflexão sobre o que nos tornamos - nossa herança de sangue de 1888. E é fácil - muitas vezes de maneira desconcertante - nos identificarmos na tela, porque nós realmente somos isso aí.


*Obs.: Premiado internacionalmente e selecionado em mais de 30 festivais, está disponível no iTunes e em vários sites de download.